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Yajnavaraha's private Temple

BANTEAY SREI

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Banteay Srei was founded in the sixties of the 10th century by two Brahmin brothers of whom Yajnavaraha is especially mentioned on the foundation stele. The positions of the sun, moon and palnets for April/May of the year 967 are listed on the foundation stele, which appears to indicate the possible commencement date of construction of this temple.

Layout von Banteay Srei mit dem eigenartig vorgelagerten Gopuram CONSTRUCTION.      Banteay Srei besteht aus drei konzentrischen Mauerringen, welche zueinan-der ein wenig nach Westen versetzt sind. Im Osten ist dem Tempel ein geschlossener Pro-zessionsweg vorgelagert, der durch den gros-sen, östlichen Gopuram betreten wird. Da es sich bei dieser Anlage um einen privaten Tempelbau handelt, ist diese in etwa nur halb so gross, wie üblicherweise eine königliche Anlage ausgelegt wurde. Die ganze Anlage ist exakt nach Osten aus-gerichtet und misst von Ost nach West 200 Meter. Der äusserste, dritte Mauerring umfasst eine Fläche von 95×100 Metern und umgibt den Tempelteich. Der zweite Mauerring umgibt den 42×38 Meter grossen Hof, in welchem je zwei längliche Gebäude mit je drei Kammern auf der Ost- und Westseite, sowie je ein längliches Gebäude auf der Nord- und Südseite liegen. Skizze von Banteay Srei mit dem eigenartig vorgelagerten Gopuram Der erste Mauerring, der ein Quadrat von 24 Metern Seitenlänge bildete und aus Ziegelsteinen bestand ist vollständig verschwunden. Das Zentrum der Tempelanlage bilden drei Prasat, die auf einer T-förmigen Plattform stehen. Der zentrale Hauptprasat ist Tribhuvanamahesh-vara (Shiva als grosser Herrscher der drei Welten) geweiht. Ein Portikus der zu einem pavillonartigen Vorbau, einem Mandapa, führt ist diesem vorgelagert. Neben dem ungefähr zehn Meter hohen Hauptprasat stehen zwei weitere Prasat, als einfache zirka acht Meter hohe Türme ausgeführt. Der nördliche Prasat ist Vishnu und der südliche Shiva geweiht. In der nord- und südöstlichen Ecke des ersten Hofs innerhalb des ersten Mauerrings finden sich noch je ein Bibliotheksgebäude.

TEMPELZUGANG.      Der Zugang zum Tempel erfolgt über einen im Osten des Tempels und ausserhalb der dritten Einfriedung gelegenen und freistehenden Gopuram. Dieser würde nor-malerweise in der vierten Einfriedungsmauer angelegt worden sein. Beim Tempel Banteay Srei gibt aber keinen Hinweis darauf, dass es jemals eine vierte Einfriedung gab. Der Gopuram besteht aus einer kreuzförmigen Kammer deren nördlicher und südlicher Flügel durch Fenster mit den typischen Steingittern erhellt werden. An diese beiden Fügel grenzt je eine Kammer an mit Durchgängen die Türen mit sehr hohen Schwellen aufweisen.
The entrance to the temple is made by in the east of the temple and outside of the third enclosure and free standing Gopuram lain. This would have been normally put on in the fourth einfriedungsmauer. With the temple Banteay Srei gives however no reference on the fact that there was ever a fourth enclosure. The Gopuram consists of a cross-shaped chamber their northern and southern wing by windows with the typical stone lattices illuminates becomes. On these two Fuegel one chamber each borders with passages the doors with very high thresholds on exhibits.

Das aus rosa Sandstein bestehende Giebelfeld über dem Hauptzugang des östlichen Gopuram zeigt Indra, den Wächter der östlichen Welt-sphäre und König der Götter, auf seinem drei-köpfigen Elefanten Airavata reitend. Der Tem-pel wird über den kreuzförmigen Ost-Gopu-ram, welcher von zwei Portiken flankiert wird, durch zwei enge Durchgänge mit sehr hohen Schwellen betreten. Der Hauptzugang wirkt etwas abgelegen, da die sonst übliche vierte Umfassungsmauer komplett fehlt (es hat die-se vermutlich auch nie gegeben). Von diesem vorgelagerten, alleinstehenden Gopuram führt ein zirka 75 Meter langer, gepflasterter Prozessionsweg zum Gopuram in der dritten Umfas-sungsmauer. Der Prozessionsweg verläuft zwischen zwei Reihen schlanker, halbhoher Pfeiler, die von Arkaden falnkiert wurden. Diese be-standen aus einer nach aussen geschlossen-en Lateritmauer, welcher innen quadratische Sandsteinpfeiler vorgelagert waren. Die Arka-den waren mit einem Ziegeldach bedeckt.
Out pink sandstone the existing Giebelfeld over the main entrance of the eastern Gopuram shows Indra, the guard of the eastern world sphere and king of the Gods, on its dreikoepfigen elephant Airavata riding. The temple is entered over the cross-shaped east Gopuram, which is flanked by two Portiken, by two close passages with very high thresholds. The main entrance works somewhat remotely, since the otherwise usual fourth surrounding wall is missing completely (it has these probably also never given). From this pre-aged, unmarried Gopuram a zirka 75 meter long, paved process ion way to the Gopuram in the third surrounding wall leads. The process ion way runs between two rows slim, medium-high column, which was falnkiert by arcades. This consisted of an outward closed Lateritmauer, which inside square sandstone columns were pre-aged. The arcades were covered with a clay tile roofing.

THIRD ENCLOSURE.      The third and outer-most enclosure, which's wall is entirely con-structed of laterite, measures about 94×109 metres. This third courtyard contains only a wide moat, which represents to ocean upon which the temple-mountain floats. During the rainy season, when the moat is filled with water, the reflection in the water in fact conveys the impression of a floating temple.

SECOND ENCLOSURE.     

FIRST ENCLOSURE.      The first enclosure, which has completely disappeared, formed a square measuring 24 metres and was built of brick. There is a Gopura in the east and west wall. The three prangs of the central sacntuary are built on a T-shaped platform in the centre of the first courtyard.

In the northeast and southeast corners are two libraries located with true doorways to the west and flase ones to the east. The libraries are constructed of sandstone with some infilling in laterite and vaulted in brick. Their cross-section is in the shape a a false triple nave, a form seen in many libraries of other temples (maybe originated from Banteay Srei). Through long, low windows in the false attic storey the rooms of the buildings are lit.

The western Gopura, looking more like a pavillion, is made of bricks with it's western en-trance closed to create a central chamber for a shrine. This pavillion is of square shape measuring 3.2 metres, which is the same size as that of the central sanctuary and the antechamber. On both sides of this central chamber are passageways located.

The eastern Gopura,

The northern Library,

Western and southern facade of the Library in the southeast corner of the first courtyard The southern Library,

The three central sanctury towers in the first courtyard of Banteay Srei The central Sanctuary,

LOCATION

Banteay Srei is located some 25km north of the main group of the Angkor monuments.

INFORMATION

Best Time to Visit.      The stone carvings appear in the most attractive light from early to mid morning and mid to late afternoon. The pink sandstone glows richly when the sun is low. That's the best time for photographers to visit, since the temple complex with its wonderful stone carvings faces east. Unfortunately the temple is often teeming with peoples during the morning hours, especially during the peak season. Recommendable is the very early morning before hordes of tourists with their reckless guides flood the temple complex.

Duration of a Visit.      A visit of this superb temple should last at least one hour or even more to admire the fine craftmanship of all the stone carvings to its full extent.

Accessibility.      The sanctuary towers and libraries are cordoned off by ropes, which was apparently neccessary to protect them from the hordes of reckless tourists. All other parts of the temple are freely accessible.


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22-Jun-2007